Friday, October 29, 2010

Nilai Antara Dua Jenama. Erti Nilai Dunia ?

Nilai Antara Dua Jenama. Erti Nilai Dunia ?



Sudah lama saya tidak mencoretkan sesuatu di kanvas digital ini. Mengikut tarikh akhir saya membuat catatan kira-kira setahun yang lalu. Terlalu banyak perkara yang berlaku. Lumrah kehidupan , ada pasang dan surutnya. Alhamdulillah , harap diri ini masih tidak berputus asa dengan rahmat Allah meskipun diri ini rasa hina sekali di sisi Nya.

Puteri kami sesudah setahun. (Gambar kredit kepada Anis Najiha)
Pada suatu hari , saya , isteri dan anak saya pergi membeli belah. Memandang susu untuk puteri kami sudah hampir habis dan perlu membeli beberapa keperluan lain. Semasa kami sedang mencari-cari tiba-tiba kami di sapa oleh seorang jurujual disitu. Sambil menegur kami dengan pelat Tionghuanya yang kadangkala buatkan saya tidak faham apa yang cuba diperkatakannya. Rupa-rupanya dia hendak membuat promosi susu Enfagrow.

Saya akan menterjemahkan dialog kami ke dalam bahasa Melayu untuk memudahkan pembaca membacanya.

“Encik dan puan, sedang mencari susukah?” sapa jurujual tersebut.
“Iya, ada tak kamu nampak di mana susu Biolac?” tanya saya.
“Ooo..saya hendak mempromosikan susu jenama Enfagrow ini. Susu ini mempunya kandungan DHA yang tinggi. Kegunaan DHA adalah untuk perkembangan otak bayi. Sesuai dengan anak encik yang berumur setahun lebih ini” jelasnya. Saya dan isteri saling memandang tersenyum dan melihat telatah puteri kami yang sekarang ini sedang suka sangat berjalan. Maklumlah sudah dapat kaki. Saya dapat memahami bahawa isteri saya berminat untuk mendengar lebih lanjut penjelasan jurujual tersebut.

Syifa nencari uminya.
“Ada cuba tukar susu lain?” tanya jurujual tersebut.
“Belum” jelas isteri saya.
“Ohh...encik dan puan perlu cuba menukar susu, tukar susu yang lebih baik. Ia bagus untuk bayi. Ada susu yang tidak bagus seperti kurang DHA dan sebagainya” jelasnya lagi.
“Memang susu ini agak mahal,ada juga orang kaya yang tidak mahu menukar susu. Pernahkah encik dengar susu jenama D***X ******.Tanya jurujual itu lagi.( Tidak perlu saya nyatakan susu apa kerana bukan saya hendak menjejaskan jualan susu tersebut.)
“Pernah” .
“Susu itu orang miskin sahaja yang pakai”.  Menyirap darah saya apabila mendengar penjelasan itu. Terus saya hilang minat mendengar.

Apakah yang kita dapat daripada sketsa kehidupan yang saya semapt lalui tadi. Pernahkah anda pergi ke tandas di Puduraya satu masa dahulu? Pernahkah anda masuk ke takndas KLIA ataupun KLCC? Masukkan ke tandas puduraya yang menyedihkan itu kita semua perlu membayar RM 0.30 sedangkan KLCC dan KLIA tiada dikenakan bayaran. Begitu juga di hentian putra. Bayangkan tandas di KLCC dan KLIA mempunyai penjaga tandas yang akan memandang orang yang hendak masuk ke tandas dengan sinis sambil berkata “ bayar dulu ...”

Begitulah tradisinya dunia ini. Adakah adil ?
Pada satu konteks, memang adil. Tiada pilihan. Barangan bermutu, harganya pasti mahal. Jika benar teori DHA itu. Maka orang terbanyak tiada peluang untuk melahirkan anak cerdik pandai. Jadi kehidupan ini seolah-olah tiada pilihan. Makanan yang terbaik adalah untuk orang berada.

Oleh itu. Bagaimanakah nasib anak-anak orang terbanyak?. Pastilah jawapannya bukan. Otak manusia adalah satu kejadian Allah yang ajaib. Saya harap ada mereka yang tidak mampu membeli susu Enfagrow tidak berasa berputus asa. Suatu masa dahulu susu jenama ini tiada pun di pasaran. Ketika dunia melahirkan Aristotle,Al Khawarizmi, Al Jabar, Ibnu Sina bahkan ramai tokoh intelektual dewasa kini yang tidak pun pernah merasai susu semahal itu. Ajaib bukan?. Tetapi mereka-mereka ini pula bukalah menjadi intelektual secara tiba-tiba.

Tetapi jika ada pilihan. Saya hendak memberi yang terbaik untuk anak saya. Pendapat ini juga dipersetujui oleh isteri saya. Di dalam aspek ini pula janganlah kita mencipta alasan seperti di atas. Mungkin makanan terbaik masakini mampu menjadi pemangkin untuk melahirkan lebih ramai manusia besar pada masa hadapan. Keadaan seolah-olah tidak adil ini sebenarnya perlu menyuntik semangat terutamnya sang suami untuk member yang terbaik untuk keluarag. Bukan sahaja dari aspek kebendaan bahkan aspek yang lebih halus lagi. Masa dan perasaan. Dua aspek yang tidak dapat di sentuk secara fizikal tetapi di dambakan anak dan isteri sang suami.

Oleh itu andai ada pilihan. Pilhlah yang terbaik. Hidup ini sudah ditakdirkan. Dunia ini adil. Adil untuk mereka yang berusaha. Jika kita tidak dapat yang terbaik, usahakan yang terbaik untuk anak dan isteri kita. Dan sebenarnya yang terbaik adalah fitrah. Susu ibu adalah fitrah. Oleh yang demikian ibu pula punya hak dari sang suami untuk mendapat makanan yang terbaik.

p/s: ingat makanan terbaik bukan yang mewah ya sang isteri. :)



1 comment:

Anonymous said...

Siut je cakap orang miskin pakai.Macam jurujual tu loaded sangat.