Tuesday, June 26, 2007

PENGALAMAN ROHANI -MAAHAD TARBIYAH ISLAMIYAH DERANG


Logo Maahad Tarbiyah Islamiyah Derang

Maahad ini telah di asakan oleh Tuan Guru Ustaz Niamat . Di antara pelopor awal gerakan Angkatan Belia Islam Malaysia


Dewan Taffaquh Fidin

Pada 21-23 hb Jun 2007. Sebuah program yang membawa kembara rohani yang sangat memberi kesan dalam kehidupan ku. Alhamdullilah..dalam sendi sendi kemalasan yang amat,di beri juga peluang padaku untuk menjejak kembali bumi berkah ini. Syukur pada Allah. Yang mempermudahkan perjalanan hamba yang sangat daif ini. Disana ,telah berpeluang daku untuk menadah kitab bersama rakan-rakan PERSIDA. Sebuah badan gabungan PKPIM. Alhadulillah sempat daku mengutip Ilmu yang ada pada dua buah kitab . Iaitu 40 hadis penawar Hati dan Risalah penunujuk Jalan.



Suasana ketika pengajian Kitab Turas ketika kami disana.


Susana Pekan Kecil Derang.Yang amat damai dan tenang.



Sahabat seperjuangan.Ku Nazri.


Ketika kami di sana. Hari Jumaat mereka adalah hari cuti. Amat mudah untuk menunaikan ibadat. Boleh memberi tumpuan bagi mereka yang berfikir. Tidak gelisah dengan dunia.







Suasana di belakang Masjid.Luas terbentang sawah padi yang menggamit rasa..tentang syukur pada Kebesaran Ilahi. Mahasuci Tuhanku..Allah Hu Ahad.


Rumah Allahyarham Ayahanda Ustz Nia`mat.


Betapa Allah SWT amat mengasihi hambanya. Meskipun kita sering engkar dan lupa. NAmun Allah SWT tak pernah menghentikan nikmatnya untuk kita hirup sepanjang hari,setiap hela nafas dan setiap degup jantung. Mengapakah kita masih engkar dan lupa. YA ALLAH.MAHA SUCI MU.







1 comment:

Unknown said...

sekolah yang sangat bagus untuk pembangunan rohani dan semangat mengembalikan generasi ulama.Ustaz Niamat antara pelopor ilmuan di Negeri Kedah,insan yang banyak memberi inspirasi dalam hidup saya,sampailah sekarang. semoga rohnya ditempatkan di kalangan pejuang Allah,dan para muttaqin insuaallah..al-fatihah