Friday, June 17, 2011

Menjadi Ayah Yang Lebih Kuat Daripada ‘Ultraman’.




Untuk Ayah,Abah,Walid,Papa,Abi,Baba dan semua yang sama gelarannya.

.
Dalam sayup pagi .Kira-kira jam 3.00 pagi . Anak saya Wardhatussyifa terbangun.  Sesudah menukar lampinnya. Dia masih menangis.

“Syifa` tidur.Lampinkan sudah ditukar” Isteri saya memujuknya.

“Abies..abies..” Syifa menangis dan menyebut nama kartun kegemarannya. Cubies di rangkaian babytv.com di Astro.

“Esoklah tengok. Sekarang masa tidur” pujuk isteri saya lagi.

Sketsa ini mengingatkan saya tentang nasihat ustaz Pahrol di radio ikim pada suatu pagi “Kenapa anak-anak lebih suka kepada Ultraman berbanding kita”.

Kadangkala kita ambil mudah kepada anak-anak kita. Pendapat ini mungkin tidak terlepas kepada saya. Kadangkala kita ambil mudah untuk membuat kerja kita dengan mengajak anak-anak menonton kartun-kartun yang ada di televisyen rumah kita. Selepas mengajak mereka menonton rancangan kartun seperti Ultaraman , Upin dan Ipin , Barney dan sebagainya. Dengan perlahan-lahan kita meninggalkan mereka. Mungkin pada mulanya mereka akan memanggil kita kembali untuk menemani mereka. Adakah anda perasan lama kelamaan anak-anak kita tidak akan memanggil kita lagi. Sebagai ayah , keadaan ini mungkin akan memudahkan kita membuat kerja-kerja ‘ayah’ yang lain. Pada masa yang sama memang tidak boleh melarang ibu anak kita yang sedang memasak dan mengemas di dapur. Alhamdulillah jika kita tolong isteri kita. Saya yakin dan percaya ramai ayah diluar sana membantu isterinya di dapur.

Berbalik kepada anak kita yang semakin asyik menonton rancangan kartun di ruang tamu tadi.
Ustaz Pahrol menambah lagi “Apakah kelebihan ultaraman sehingga anak-anak kita lebih menyukai ultraman berbanding ayah ?”.

Soalan berkenaan benar-benar membuat saya terfikir dan terus berfikir. Kenapa saya tidak boleh jadi lebih kuat daripada ultraman. Mari kita lihat kelebihan utraman.

1.      Man In Action. Ultraman adalah watak yang terus membantu mengalahkan raksaksa tanpa berkata apa-apa.

2.      Ultraman hanya berniat untuk menyelamatkan bumi walaupun Ultraman tahu bumi bukanlah planetnya. Planet asalnya adalah Nebula M-78.

3.      Walaupun sudah didalam keadaan lemah Ultraman tidak berputus asa. Meskipun sudah jatuh. Ultraman akan tetap bangun dan menggunakan segala kuasa yang ada untuk menewaskan raksaksa.

4.      Ultraman adalah wira. Hero. Walau apapun terjadi Ultraman adah hero.

5.      Ultraman sangat baik hati. Tidak pernah marah kepada manusia yang tidak membantunya ketika dia berlawan.

6.      Ultraman berdikari dan sangat kuat prinsip. Segala raksaksa akan ditewaskan.

Senarai kelebihan Ultraman memang banyak . Saya sempat senaraikan seperti diatas.  Oleh itu saya fikir bahawa ayah-ayah diluar sana yang anaknya meminati Ultraman. Ayah-ayah perlu mengalahkan ultraman untuk memenangi hati dan perasaan anak mereka. Tetapi anak saya tidak minat Ultraman. Dia meminati Upin dan Ipin dan Teletubies. Oleh yang demikian saya perlu membuat satu senarai kelebihan Upin dan Ipin dan Teletubies dan mengalahkannya. Mungkin saya perlu lebih ceria dan berwarna-warni?

Usia awal anak sangat penting untuk proses pendidikan . Penyelidikan  Dr. Glenn Doman yang menulis bukuj How to Teach your Baby to Read . Membuat beberapa rumusan. Rumusan ini turut dipersetujui oleh banyak pakar yang lain . Antara rumusan penting daripada kajiannya dan pakar-pakar yang lain ialah:
  • Tiada ahli sains yang dapat mengalahkan kanak-kanak, dari segi semangat belajar, mengkaji, mencuba dan menyelidik.
  • Kanak-kanak akan lebih gembira jika lebih banyak dan lebih cepat menerima pelajaran. Potensi kanak-kanak membaca sama sahaja dengan potensi bercakap.
  • Kanak-kanak boleh bercakap dahulu kerana kanak-kanak lebih banyak menerima rangsangan pendengaran percakapan.
  • Sekiranya ransangan mata dan telinga sama banyak diterima, pasti kanak-kanak akan dapat membaca juga pada masa kanak-kanak itu dapat bercakap. Walau bagaimanapun kaedah dan suasana pembelajaran yang sesuai diperlukan.
  • IQ akan meningkat dengan pesat bila dirangsangkan dalam peringkat ini dan tidak berkesan lagi bila dirangsangkan selepas peringkat ini.
  • Apa yang tidak diperolehinya semasa kecil, sangat sukar diperolehi apabila ia besar kelak.
  • Pembelajaran pada masa akan datang juga terletak di atas apa yang didapatinya semasa kecil.
  • Kajian menunjukkan bahawa kanak-kanak yang cacat otak (seperti akibat demam panas) masih boleh dirawati jika sel otaknya dirangsangkan sebelum umur persekolahan.
Oleh itu sempena hari bapa ini. Marilah kita menang melawan kartun-kartun yang diminati oleh anak-anak kita. Kita sebagai ayahlah perlu menjadi adiwira mereka. Bukan ultraman. Selamat Hari Bapa. Terima Kasih AYAH. :)


No comments: