Friday, January 9, 2009

Perlukan Palestine di Kuala Terengganu.

Perlukan Palestine di Kuala Terengganu.

 

Sehingga ke saat ini , bumi Palestine terus di hujani peluru-peluru berpandu binatang Yahudi. Korban meningkat hari demi hari. Peluru yang menghujani bumi anbiya ini tidak mengenal siapa mangsanya samada orang tua, ibu mengandung, kanak-kanak mahupun jantina. Malahan kemusnahan kemanusiaan menjadi semakin kritikal. Israelterus mengganas tanpa mempedulikan bantahan dunia. Yahudi sudah tidak takut kepada siapa. Kebongkakkan dan kejahatan menguasai   rejim Zionis ini.

 

Dalam pada masa yang sama . Kita akan menghadapi pilihanraya kecil Parlimen Kuala Terengganu tidak lama agi. Apa yang dikesalkan ialah permianan politik yang berlebihan mengndang rasa jelik rakyat. Politik adalah satu permaian dan helah demi untuk memenangi dan memegang kuasa. Namun demikian apabila ada pihak yang menyamakan sesebuah pihak sebagai Israel dan sesebuah pihak adalah Hamas jelas telah melanggar peraturan permainan.

 

Dalam kegelutan kita untuk memenangi perlawanan. Perlu ada sikap bersederhana. Siapa kita yang mahu melayakkan orang lain seperti Israel. Israel itu adalah musuh seluruh umat Isalm.  Manakala Hamas pula adalah pejuang yang paling terkehadapan di medan Jihad menegakkan kebenaran.

 

Usah kita keterlaluan sehingga kita terlupa yang kita secara tidak sedar kita telah mentakfirkan saudara kita bahkan kita pula mendabik dada mendakwa kita pejuang suci.

 

Adakah mungkin kita mampu menjadi sebuah Negara demokrasi yang matang ? Adakah isu yang yang di hidangkan pada penduduk setempat sesuai dan kena dengan perjuangan rakyat tempatan?

 

Berpolitik berpada-padalah jangan sampai hilang budi bahasa. Hati-hati dalam patah berbicara jangan sampai ada mata yang mentertawa akan tingkah laku bangsa Melayu Islam kita.

 

Usah dibawa isu Palestine sebagai isu politik kita. Isu Palestine adalah isu yang suci yang wajib menyokong dan memperjuangkannya tidak kira apa warna baju kita. Selagi kita menyaksikan keesaan Allah SWT  dan Kerasulan anbi Muhamad SAW. Maka itulah saudara kita.

 

Apa yang ada dalam hati orang lain, apakah niat mereka. Bukanlah tugas kita sebagai umat Islam. Islam ertinya sejahtera. Bila ada saudara kita yang tersasar , perlu kita tunjukkan pada mereka dengan jalan yang sabar. Bukan mencerca.

 

Isu Palestine bukan isu politik semata-mata. Apa yang di juangkan perlu dokongan semua.     

 

(Ini  pendapat aku dan aku hormati pendapat kalian. Usah hina usah cerca. Buka lah minda, sinarlah mata, celiklah minda)

 

 

 

FIRDAUS KHAIRI, 

No comments: