Thursday, September 20, 2007

Perdana Menteri Turki,Erdogan menyuarakan mahu batal larangan pakai tudung

Perdana Menteri Turki,Erdogan menyuarakan mahu batal larangan pakai tudung

Perdana Menteri Turki Tayyip Erdogan menyuarakan hasrat menarik balik pengharaman pemakaian tudung di universiti di negara yang majoriti penduduknya beragama Islam.

Beliau berkata, cadangan itu adalah sebahagian daripada rombakan Perlembagaan Turki.

"Hak wanita mendapat pendidikan tidak seharusnya disekat hanya kerana ketrampilan mereka. Perkara itu tidak pernah wujud di kalangan masyarakat Barat, tetapi keadaan sebaliknya di sini. Sehubungan itu, saya percaya ia menjadi tanggungjawab utama ahli politik menyelesaikan masalah itu," katanya dalam temubual dengan akhbar itu di sini.

Kenyataan oleh pemimpin Parti Pembangunan dan Keadilan (AK) yang memerintah selepas meraih kemenangan besar mandat lima tahun dalam pilihan raya Julai lalu, dilihat boleh mencetuskan ketegangan baru dengan kelompok elit sekular, termasuk kalangan jeneral tentera.

Ini disebabkan jeneral tentera menuduh Erdogan sememangnya mahu memantapkan kedudukan Islam di Turki.

Pihak sekular sememangnya menganggap pemakaian tudung sebagai ancaman simbolik terhadap dasar lama Turki mengasingkan negara dan agama.

Mereka juga bimbang sebarang tindakan pembatalan pengharaman itu boleh memberi tekanan sosial terhadap wanita yang tidak menutup aurat untuk mula memakai tudung di Turki yang sememangnya didiami ramai umat Islam.

Bagaimanapun, Parti AK sudah menegaskan yang persoalan itu membabitkan hak kebebasan bersuara. Larangan pemakaian tudung di kampus dikuatkuasakan pada 1982 iaitu selepas berlakunya rampasan kuasa oleh pihak tentera.

Kerajaan Erdogan sudah berikrar menggantikan Perlembagaan era tentera dengan dokumen baru yang memberi tumpuan khusus kepada hak asasi individu dan kebebasan yang selaras dengan syarat ditetapkan Kesatuan Eropah (EU) blok yang ingin disertai Ankara.

"Kami mahukan Perlembagaan yang dapat memberi perlindungan serta jaminan yang negara itu berlandaskan undang-undang demokratik, sekular dan kepentingan sosial. Perlembagaan ini bakal meletakkan Turki di haluan sebenar dan sudah menjadi kewajipan kita membahaskannya serta membincangkannya dengan seberapa ramai rakyat," katanya.

Parti AK ketika ini membahaskan deraf teks yang dirangka sepasukan pakar undang-undang. Media tempatan sebaliknya berkata mereka masih bertelagah mengenai cara sesuai menyenaraikan isu tudung dalam Perlembagaan itu.

Pihak tentera yang sejak sekian lamanya menganggap dirinya sebagai penjamin mutlak peraturan sekular, sememangnya memantau debat itu dengan rapat.

Sumber: Financial Times

http://www.ft.com/cms/s/0/a7a5cfa2-660b-11dc-9fbb-0000779fd2ac.html

1 comment:

Raihan Mustafa KamaL said...

Baguslah Turkey sudah mula bergerak untuk meninggalkan dunia sekularnya.

Tapi apakah kita yang masih di Malaysia boleh buat macam tu juga?